منتدى أطفالنا
زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي منتدى أطفالنا
سنتشرف بتسجيلك
شكرا زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 829894
ادارة المنتدي زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 103798

منتدى أطفالنا
زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي منتدى أطفالنا
سنتشرف بتسجيلك
شكرا زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 829894
ادارة المنتدي زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 103798

منتدى أطفالنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

تم بحمد الله افتتاح قسم للاستشارات الطبية تحت إشراف الدكتورة فاطمة الزهراء

.. مطلوب مشرفين لبعض الاقسام فى المنتدى من لديه الأستعداد يراسل الإداره ..

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين

noor
أم منة الله
ليالي
تقوى الله
ماما الحلوه
ام عائشه
أم عمرو
أم أنس
12 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
أم أنس
عضو رائع
عضو رائع
أم أنس

الموقع الموقع : عند ماما
علم الدولة علم الدولة : زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين Egypt

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين Empty
مُساهمةموضوع: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر - 9:09

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 211586847

الموضوع الرائع دة نقلته لكم من احدى المنتديات عشان احنا كمان ننضم للحملة الجميلة دي وان شاء الله انقل لكم كل يوم جزء....
الموضوع باختصار اننا كلنا عاوزين ندخل الجنة صح ؟
الرسول صلى الله عليه وسلم عرفنا ان دخول المرأة الجنة بأنها تؤدي فرائض ربها وتطيع زوجها

ان شاء الله الفرائض ربنا سبحانه وتعالي يعيننا عليها وسهلة ان شاء الله لكن التانية بقى

زوجك جنتك ونارك أه هنا بقى الجد
إما ان ربنا
سبحانه وتعالى يمن على المرأة بزوج طيب ومحترم وابن ناس وتبقى المهمة سهلة
واكيد ان شاء الله تكون زوجة صالحة لانه هايعينها على ده

وإما العكس يكون الزوج للاسف ابتلاء للزوجة ويحتاج
منها جهاااااااااااد طويل عشان تكون زوجة صالحة وتدخل الجنة وطبعا في
حالات كتير كدة

الهدف بقى من الموضوع ده اننا نحاول نقدم حلول واقتراحات عملية لكل زوجة بتحاول تكون زوجة صالحة ونساعد بعض كلنا اننا ندخل الجنة

مع ملاحظة مهمة اننا ما يكونش كل هدفنا بس ازاي
نسعد هذا الرجل ونتفاني في ارضائه حتى على حساب المرأة او كرامتها اوحتى
قدراتها على طاعته ودي شوفتها من بعض الاخوات في مواضيعهم الخاصة
بالاهتمام بالزوج لا لازم نراعي الزوجة واحتياجاتها واكيد في حدود جميلة
لده عملها لنا ديننا العظيم

طولتي كدة اوي معلش سماح بس والله نفسي تكون حملة لنشر السعادة والحب والتوافق في بيوت كل أزواج المسلمين

عاوزين اقتراحات عملية
تجارب نفيد بعض بها
نصايح من حبايب قلوبنا صاحبات الخبرة
تحفيز وتشجيع مستمر لبعضنا

واكيد ثواب ده عظييييييييييييم عند ربنا سبحانه وكله يهون عشان الجنة

طب لو اسعدنا ازواجنا هانستفيد ايه

• طبعا اهم حاجة انك هاتحسي بالسعادة الحقيقية لان نفسيتك دايما هاتكون مرتاحة
  • هتنامي وانتي مطمنة انك ان شاء الله من اهل الجنة بس لازم الفرايض زي نص الحديث
  • أولادك هايطلعوا اصحاء نفسيا وما عندهمش عقد بالعكس هايعملو ده في بيوتهم وتكون صدقة جارية ليكي
  • البركة وزيادة الرزق لانك هاتبعدي الشيطان عن بيتك
ها مين أول واحدة هاتسبق ع الجنة وتبدأ بأول مشاركة

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين Rose-bleu
يتبع غدا ان شاء الله
وعشان الجنة كله يهووووووووووون

عدل سابقا من قبل أم عمرو في الخميس 5 نوفمبر - 23:57 عدل 3 مرات (السبب : أضافة شعار التميز)
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

الموقع الموقع : منتدى أطفالنا
علم الدولة علم الدولة : زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين Egypt

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر - 9:29

طبعا انا اول واحده هاكون معاكى

رائع بجد ياأم انس ربنا يهدينا يارب ويكون الموضوع ده نافع لينا كلنا فى الدنيا والأخره

متبعاكى ان شاء الله
https://atfaluna.ahlamontada.com
أم أنس
عضو رائع
عضو رائع
أم أنس

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر - 21:26

ان شاء الله لازم كلنا نشترك ف الموضوع ياام عمرو عشان الجنة كله يهوووووون
أم أنس
عضو رائع
عضو رائع
أم أنس

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر - 22:11

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعطر
الصفحة البيضا الجميلة دي بأيه بقى ما فيش غيره اغلى واحلى عطر الاخلاص
لله واحتساب العمل كله لله وكدة ان شاء الله نفرح لأننا نكون زي المجاهد
في سبيل الله وكمان الاخلاص شرط قبول العمل

الحب مفتاح القلوب الحب ثم الحب ثم الحب

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين Rose-bleu

أول فكرة عملية لي بسيطة أوي

كل واحدة فينا تقعد مع نفسها
وتقعد تفتكر كل صفات جوزها الجميلة وكل مواقفه الحلوة معاها وأعماله
الصالحة ومواقف الشهامة والرجولة الي عملها والذكريات السعيدة الي بينهم
والاماكن الجميلة الي كانوا فيها مع بعض وتعبه في شغله عشانك وعشان
الاولاد وكبري الصورة دي في نفسك اوي عشان تشوفيه كبير ومحترم ويستاهل حبك
واحترامك وتقديرك

بس أوعي تقولي انا مش لاقية له حاجة حلوة لان ده مستحيل ما في انسان يخلو من خير
وكل ذكرى وحشة او موقف ضايقك منه تجاهليه دلوقتي ان شاء الله نعالجه بعدين بس افتكري احنا بنبدأ صفحة بيضا جديدة

انا متأكدة انك باذن الله لو
عملتي كدة هتلاقي ان جوزك فيه حاجات كتيييييييييير حلوة انتي ما كنتيش
شايفاها وهاتحسي ان فعلا الحب هايزيد في قلبك وهاتروحي بسرعة تعملي له
حاجة حلوة تفرحيه بيها

[size=21]هاروح أجمع افكار تاني وانتو يا

عدل سابقا من قبل أم أنس في الأحد 8 نوفمبر - 4:12 عدل 1 مرات
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر - 23:05

جميل بجد ياأم أنس بارك الله فيكى وجمعنا واياكى فى الجنه ان شاء الله
ام عائشه
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر - 23:32

مشكوره يا أم أنس على هذا الموضوع الجميل عشان الجنه كله يهووووووون

يارب اجعلنا من أهل الجنه اللهم آااااااااامين بوسه
أم أنس
عضو رائع
عضو رائع
أم أنس

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر - 23:44

اللهم آمين جزانا واياكم ياام عمرو وام عائشة ان شاء الله كلنا نبقى ف الجنة بطاعتنا لازواجنا
ماما الحلوه
مراقبه عامه
مراقبه عامه
ماما الحلوه

الموقع الموقع : البيت

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأربعاء 4 نوفمبر - 5:29

يارب اللهم آمين

موضوع رائع بجد متابعه معاكى ياام انس
أم أنس
عضو رائع
عضو رائع
أم أنس

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأربعاء 4 نوفمبر - 5:52

تنوريني وتشرفيني ياماما طبعا
تقوى الله
عضو متميز
عضو متميز

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأربعاء 4 نوفمبر - 19:35

موضوع جميل قوى

انا مش متجوزه بس هتابع عشان اتعلم معاكم

مشكورين
ليالي
عضو سوبر
عضو سوبر
ليالي

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالخميس 5 نوفمبر - 23:38

جزاكى الله خيرا على هذه الحمله الرائعه يارب كلنا ندخل الجنه

متابعه معاكى عشان اتعلم
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأحد 8 نوفمبر - 2:31

طيب ياجماعه انا ان شاء الله هاكمل معاكم لان ام أنس جهازها فيه عطل ومش عارفه تدخل الأيام دى

هاكمل لحد ماترجع بالسلامه ان شاء الله
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأحد 8 نوفمبر - 2:31

60 نصيحه جميله للزوجه عشان تسعد زوجها

صور زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين
إليك

60 نصيحة يا أيتها الزوجة المسلمة .....

01- أنت ريحانة بيتك فأشعري زوجك بعطر هذه الريحانة منذ لحظة دخوله البيت.

02- تفقدي مواطن راحته سواء بالحركة او الكلمة، واسعي اليها بروح جميلة متفاعلة.

03- كوني سلسة في الحوار والنقاش وابتعدي عن الجدال والاصرار على الرأي.

04- افهمي القوامة بمفهومها الشرعي الجميل والذي تحتاجه الطبيعة الأنثوية، ولا تفهميها على أنها ظلم وإهدار لرأي المرأة.

05- لا ترفعي صوتك في وجوده خاصة.

06- احرصي ان تجتمعا سويا على صلاة قيام الليل بين الحين والآخر فإنها تضفي عليكما نورا وسعادة ومودة وسكينة، ألا بذكر الله تطمئن القلوب.

07- عليك بالهدوء الشديد لحظة غضبه ولا تنامي الا وهو راض عنك… زوجك جنتك ونارك.

08- الوقوف بين يديه لحظة ارتداء ملابسه وخروجه.

09- اشعريه بالرغبة في ارتداء ملابس معينة واختاري له ملابسه.

10- كوني دقيقة في فهم احتياجاته ليسهل عليك المعاشرة الطيبة دون اضاعة وقت.

11- لا تنتظري او تتوقعي منه كلمة أسف او اعتذار بل لا تضعيه في هذا الموضع الا اذا جاءت منه وحده ولشيء يحتاج اعتذاراً فعلا.

12- اهتمي بمظهره وملبسه حتى ولو كان هو لا يهتم به ويتباسط في الملبس الا انه يشرفه امام زملائه ان يلبس ما يثنون عليه.

13- لا تعتمدي على انه هو الذي يبادرك دائما ويبدي رغبته لك.

14- كوني كل ليلة عروسا له ولا تسبقيه الى النوم الا للضرورة.

15- لا تنتظري مقابلا لحسن معاملتك له فإن كثيرا من الأزواج ما ينشغل فلا يعبر عن مشاعره بدون قصد.

16- كوني متفاعلة مع أحواله ولكن ابتعدي عن التكلف.

17- البشاشة المغمورة بالحب والمشاعر الفياضة لحظة استقباله عند العودة من السفر.

18- تذكري دائما ان الزوج وسيلة نتقرب بها الى الله تعالى.

19- احرصي على التجديد الدائم في كل شيء في المظهر والكلمة واستقبالك له.

20- عدم التردد او التباطؤ عندما يطلب منك شيئا بل احرصي على تقديمه بحيوية ونشاط.
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأحد 8 نوفمبر - 2:36

21- جددي في وضع اثاث البيت خاصة قبل عودته من السفر واشعريه بأنك تقومين بهذا من اجل اسعاده.

22- احرصي على حسن ادارة البيت وتنظيم الوقت وترتيب أولوياتك.

23- تعلمي بعض المهارات النسائية بإتقان فإنك تحتاجينها لبيتك ولدعوتك وأداؤها يذكرك بأنوثتك.

24- استقبلي كل ما يأتي به إلى البيت من مأكل واشياء أخرى بشكر وثناء عليه.

25- احرصي على اناقة البيت ونظافته وترتيبه حتى ولو لم يطلب منك ذلك مع الجمع بين الاناقة والبساطة.

26- اضبطي مناخ البيت وفق مواعيده هو ولا تشعريه بالارتباك في ادائك للأمور المنزلية.

27- كوني قانعة واحرصي على عدم الإسراف بحيث لا تتجاوز المصروفات الواردات.

28- مفاجأته بحفل أسري جميل مع حسن اختيار الوقت الذي يناسبه هو.

29- اشعاره باحتياجك دائما لأخذ رأيه في الأشياء المهمة والتي تخصك وتخص الأولاد دون اللجوء إلى عرض الأمور التافهة.

30- تذكري دائما انوثتك وحافظي عليها وعلى اظهارها له بالشكل المناسب والوقت المناسب دون تكلف.

31- عند عودته من الخارج وبعد غياب فترة طويلة خارج البيت لا تقابليه بالشكوى والألم مهما كان الأمر صعبا.

32- اشركي الأولاد في استقبال الأب من الخارج أو السفر حسب المرحلة السنية للأولاد.

33- لا تقدمي الشكوى للزوج من الأولاد لحظة عودته من الخارج أو قيامه من النوم أو على الطعام لأن لها آثارا سيئة على الأولاد والوالد.

34- لا تتدخلي عند توجيهه أو عقابه للأولاد على شيء.

35- احرصي على إيجاد علاقة طيبة بين الأولاد والأب مهما كانت مشاغله ولكن بحكمة دون تعطيل لأعماله.

36- اشعريه رغم انشغاله عن البيت بالدعوة بأنك تتحملين رعاية الأولاد بفضل دعائه لك وباستشارته فيما يخصهم.

37- لا تتعجلي النتائج اثناء تطبيق اي اسلوب تربوي مع ابنائك لأنه ان لم يأخذ مداه والوقت الكافي الذي يتناسب مع سن الطفل يترتب عليه يأس وعدم استمرار في العملية التربوية.

38- اجعلي اسلوبك عند توجيه الأبناء شيقا جميلا يخاطب العقل والوجدان معا ولا تعتمدي على التنبيه فقط حتى تكوني قريبة الى قلوب ابنائك (أي اقناع الولد بالخطأ الذي اقترفه وليس الزجر فقط).

39- أبدعي في شغل وقت فراغهم خاصة في الاجازات وتنمية مهاراتهم وتوظيف طاقاتهم على الاشياء المفيدة.

40- كوني صديقة لبناتك وادركي التغيرات النفسية التي تمر بها الفتاة في كل مرحلة.
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأحد 8 نوفمبر - 2:36

41- ساعدي الصبية على اثبات الذات بوسائل عملية تربوية.

42- احرصي على ايجاد روح التوازن بين واجباتك تجاه الزوج والأولاد والبيت والعمل.

43- احترام وتقدير والديه وعدم التفريق في المعاملة بين والديه ووالديك فهما أهديا إليك أغلى هدية وهي زوجك الغالي.

44- استقبلي اهل الزوج بترحيب وكرم وتقديم الهدايا لهم في المناسبات وحثه على زيارتهم حتى وان كان لا يهتم بذلك.

45- الاهتمام بضيوفه وعدم الامتعاض من كثرة ترددهم على البيت او مفاجأتهم لك بالحضور بل احرصي على اكرامهم لأن هذا شيء يشرفه.

46- اهتمي بأوراقه وأدواته الخاصة وحافظي عليها.

47- اجعلي البيت مهيأ لأن يستقبل أي زائر في أي وقت ونسّقي كتبه وأوراقه بدقة وبشكل طبيعي دون أن تتفقدي ما يخصه طالما لا يسمح لك.

48- لا تعتبي عليه تأخره وغيابه عن البيت بل اجمعي بين اشعاره بانتظاره شوقا والتقدير لأعبائه فخرا.

49- لا تضطرينه ان يعبر عن ضيقه من الشيء بالعبارات ولكن يكفي التلميح فتبادري بأخذ خطوة سريعة.

50- اشعريه دائما ان واجباته هي الاولوية الاولى مهما كانت مسؤولياتك وأعمالك.

51- لا تكثري نقل شكوى العمل الدعوي او المهني لزوجك.

52- اعلمي ان من حقه ان يعرف ما يحتاجه عن طبيعة ما تقومين به من عمل دون التعريض لتفاصيل ما يدور بينك وبين اخواتك.

53- اشعريه باهتمامك الشخصي فالزوجة الماهرة هي التي تثبت وجودها في بيتها ويشعر بها زوجها طالما وجدت حتى وان كان وقتها ضيقاً.

54- انتبهي ان تؤثر على طبيعتك الانثوية كثرة الاعمال الدعوية والمهنية.

55- حافظي على اسرار بيتك واعينيه على تأمين عمله بوعيك وادراكك لطبيعة عمله.

56- لا تضعيه ابدا في موضوع مقارنة بينه وبين آخرين بل تذكري الصفات الجميلة التي توجد فيه.

57- تعرفي على الفقه الدعوي الذي يساعدك على التحرك بسهولة وحكمة في الوسط النسائي حتى تحققي الأهداف المطلوبة في الوقت المطلوب دون اضاعة وقت.

58- تعرفي على المقاييس المادية التي تشغل عموم النساء ليسهل عليك اخراجهن منها وتخيري مداخل الحديث المناسب لهن.

59- احرصي عند متابعة عملك مع أخواتك ان تخاطبي القلب قبل العقل لمناسبة ذلك مع الطبيعة النسائية.

60- احرصي على التوريث والتفويض وايجاد الردائف حتى لا تكبر معك أعباؤك ومسؤولياتك فيتوفر من يقوم بها بدلا منك.

وأخيرا لا تعتمدي على الجهد البشري كلية ولا تنسي أننا دائما نحتاج إلى توفيق الله.

أنتظرونى وعشان الجنه كله يهوووووووووون
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالخميس 12 نوفمبر - 0:40

أخواتي المتزوجات الغاليات جبتلكم النهاردة مجموعة أفكار رومانسية حلوة
ان شاء الله تعجبكم وتنفذوها
واحتسبي الأجر في ذلك و أن هذا رضا لزوجك و إسعاد له فمن ماتت و زوجها راضي عنها دخلت الجنة
زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 1254944912

هذي الليله راح تكون غير شكل
زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 1254944912 زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 1254944912زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 1254944912

***بس لازم الزوج يكون مرتااااااح ومزاجه عالي
وما يكون بكرة دوام او عمل بيكون احسن....عشان القعدة اذا طولت تحلى
وعلشاان ما يبهذلك لما تفاجئيه بهاليلة ......الغير شكل
لانه توقيتها بنص الليل قبل اذان الفجر بساعة
بخري مكان معين هادي وعطريه وجهزي ماء بارد
وحطي بجانب الماء السواك لاتنسيه (مرضاة للرب مطهرة للفم)
الحين روحي لعنده شوي شوي
وصحيه بصوت ناعم .....مو تفززي الرجال ؟؟وتخوفيه؟؟
بصوت هادي ولمسة حانية قوليله ........ تعال يا حبيبي نتعبد ساعة
باقي شوي للفجر قوم نناجي ربنا ....في السحر والناس نايمة
قوم نعدد مطالبنا ونرفع شكاوينا للحي اللي ما ينام
قوم نسبح ونحمد ونشكر لهذا الرب الكريم الرحيم
يلي جمعنا واعطانا هالاولاد والبنات ورزقنا من فضله الكتيررررر
واشعري حقيقة عزيزتي انه الله شايفك وانتي بهاللحظة
واشعري كم من الرضا نلتي باذن الله......وصدقيني ما في احلى
من ليلة تجلسي مع الله تناجيه في ظلمة الليل
ليلة لاتنسى سحرها خاص وطعمها ..........آآآآآآآآه من القلب
صدقيني نهارك كله بيصير غير شكل
.......انتي بس اعزمي وتوكلي ..........واعزمي زوجك
بهاليلة احلى ليلة ........من ليالي العمر

***في الصباح عندما تصحين زوجك من النوم اجلبي ريشة
ناعمة أو زهرة واقعدي جنبه والعبي بالريشة في وجهه بنعومة لحد ما يصحى
وتكون مظهرك احسن مايكون .. وبهذا يبدا يومه بنشاط وحيوية
أو صحية بقبلة حانية منك

***عندنا تجلسون مع بعض للتفرج
على التلفاز مثلا دائما الصقي نفسك به .. ولو لم تكونوا متعودين على هذا
جربي ولو سالك قولي بردانة تكسرى بالكلام و تدللى فيه .

***عندما
يكون زوجك جالس لوحده امام التلفاز بعد العشاء مثلا اذهبي والبسي احسن ما
لديك من ملابس وتكون مغرية مع وضع العطر المحبب لزوجك واجلسي جنبه شوية
بعيدة عنه وابداي بالتقرب منه شوي شوي وبخجل بسيط والعبي بشعرك بحركات
رقيقة وراح تشوفين النتيجة

***لا قدر الله لو كنتي تعبانة
شوية او حسة بتعب ادلعي شوية ( بس لا تزوديها ) واطلبي من زوجك ان يحضنك
وقولي له بانك بتحسي بامان وانتي في حضنه وانه بيغنيكي عن كل الناس .. (
فهذه الكلمات تاثيره قوي على نفوس الرجال )

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 1254947270

علشان الجنة كله يهون

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين 1254947334
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالخميس 12 نوفمبر - 0:42

ايه ياجماعه الموضوع مش عاجبكم ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟

فين الردود
ليالي
عضو سوبر
عضو سوبر
ليالي

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالخميس 12 نوفمبر - 0:43

لا والله جميل جدا ياأم عمرو استمرى ومتبعاكى ان شاء الله
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالجمعة 13 نوفمبر - 3:11

تسلمى اختى للمتابعه والرد
تقوى الله
عضو متميز
عضو متميز

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالجمعة 13 نوفمبر - 12:19

جزاكى الله خيرا متابعه معاكى ان شاء الله
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأحد 15 نوفمبر - 10:37

حبيباتي في الله ايه اخبار الجنة في بيوتنا ؟؟؟؟؟؟
ان شاء الله يا رب تكون بيوتنا جنة في الدنيا واخرتنا رفقة مع حبيبنا سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
زي ما اتففنا يا قمرات احنا دخلنا في الجد الافكار ان شاء الله الجاية اكييييييييد بفضل الله هاتخليكي في قلب وروح وعيون حبيبك ومش هايشوف غيرك في الدنيا
ها مستعدين ؟؟؟؟؟؟؟ طب يالا
كيف تأسري قلب محبوبك
شوفي يا حبيبتي كل انسان عشان تدخلي قلبه لازم يكون معاكي المفتاح الي تقدري تفتحي بيه القلب ده
وطبعا المفتاح ده يختلف من انسان لانسان والست الذكية هي الي تعرف ايه مفتاح قلب جوزها طيب والي متعرفش معلش ولا يهمك سهلة
انت لاحظي ايه اكتر حاجة بيحبها جوزك وبتأثر فيه وهو ده المفتاح الي تدخلي منه لقلبه يعني مثلا في واحد عاوز مراته دايما تدلعه وتعامله اكنه طفل صغير وعلى العكس في واحد لو مراته استخدمت معاه الاسلوب ده ممكن يضايقه ويحس انها كدة بتقلل منه واكيد طبعا النوع ده صعيدي ههههههههههههه اجدع ناس
انتي بقى بذكائك اقعدي النهاردة وفكري ايه هو مفتاح جوزك واشتغلي عليه كويس
وعشان اسهلها عليكي اكتر هاقولك
شوفي يا حبيبتي النااااااااااااااس تختلف كتييييييييييييير لكن تتفق في حاجة واحدة
تأثر في الكل وتأسر كل قلب تعرفي هي ايه
الاحسان والعطف لان الانسان اسير الاحسان ومفتاح كل القلوب هو الرحمة والحنية

الخطوات العملية بسرعة :

1.
نادي عليه دايما بكلمة حبيبي خلي في كل حوارك معاه كلمة حبيبي موجودة
2.
حسي بيه لو متضايق وبيني له ده وعيشي معاه مشاكله حتى لو في الشغل لحد ما تلاقوا حل سوا
3.
امسكي ايده بحنية وطبطبي عليه دي باذات ما تستهونيش بيها لان التلامس الجسدي رائع في التقريب بين الناس ما بالك جوزك حبيبك
4.
اهم حاجة بلالالالالالالالالالالالاش العتاب الكتير( طنشي)مهمة اوي وعلى فكرة هايكون فاهم كويس وهايقدرها لك
5.
استخدمي كلمات تبيني بيها لهفتك عليه يعني لو جه يوم من الشغل وكان تعبان اوي بيني انك مقدرة تعبه وكافأيه بحاجة بسيطة تفرحه
6.
دايما ادعي له ويكون ادامه ولا تتخيلي دي بتفرح الشخص ازاي وادعي انكم تكونوا مع بعض في الجنة هاتفرحه اوي
7.
بلاش تتقلي عليه الطلبات خاصة لو هاتكون فوق طاقته حسي بيه وهو لما يعرف ان ده تنازل منك هيعمل كل جهده وهايحققهولك
8.
لو غلط معاكي معلش سامحي واحسن العفو انسي غلطته معلش حتى لو صعب حاولي عشان زي ما عفيتي ربنا سبحانه يعفو عنك
9.
من وقت للتاني ابعتي له ابتسامة حنية وخاصة لو كنتوا خارجين او معزومين عند ناس بتفرح اوي بيحس انك مشغولة بيه حتى في وسط كل الناس دي

ها كفاية كدة ؟؟؟؟؟؟؟ حاضر انا فعلا طولت معلش سماح
وكله يهون عشان الجنة
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالأحد 15 نوفمبر - 10:44

مشاركتي بقى النهاردة هي قصة حقيقية ذكرها عبد الوهاب مطاوع - رحمه الله - في احد كتبه

ارسلت له سيدة تقول انها من عائلة مرموقة وتعمل في منصب هام وهي جميلة جدا لدرجة انها مضرب المثل بالجمال في محيط عملها واسرتها وانا متزوجة من رجل كمان منصبه كبير وهو شخصية محترمة في عمله وفي بيته والمشكلة بقى انها كانت بتشكي من السحر الاسود وصبت جام غضبها على الشغالات الاسيويات وانهم بييجو من بلادهم ومعهم اسحار وتعويذات يسرقوا بها الرجال
والسبب انها اكتشفت ان جوزها بيطلب منها انه ينسحب من حياتها ويتطلقوا لانه هايتجوز ولانه متيم جدا بحبيبته وهايسافر معها بلدها يعيشوا هناك في حب وسعادة بعيد عن الناس وكلامهم وتعليقاتهم
مين بقى الحبيبة دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هي طبعا شغالتها الاسيوية الي بتقول عنها انها في منتهى الدمامة وما فيش اي وجه مقارنة اطلاقا بين هذه الشغالة وسيدتها من حيث الجمال او التعليم او الأسرة او او او
وهي طبعا صعقت لهذه المعلومة ولما واجهت زوجها بها قال لها ان هذه الشغالة الدميمة الفقيرة اعطته متعة وسعادة واشياء كثييييييييييييرة لم تنتبه لها هي في غمار انشغالها بجمالها وشغلها ونفسها
هي طبعا ما صدقتش كلامه وقالت هايكون ايه يعني عند هذه الشغالة تعطيه له وقالت ان السبب مش تقصير منها ولا عدم فهمها لاحتياجات زوجها بالعكس قعدت ترمي الاتهامات على جوزها شوية بالجنون والنزوة و و و و و
وطبعا على الشغالة وكل الي زيها بالسحر الاسود والتعاويذ السحرية اللعينة وطلبت من عبد الوهاب مطاوع الحل في القضاء على هذا السحر الاسود

وطبعا كا ن رد هذا الكاتب العظيم رائع جدا ولانه مهم اوي وعشان اخليكم تفكروا في القصة وتشوفوا هي فعلا سحر اسود ولا حاجة تانية هاخلي الرد ان شاء الله في مشاركتي الجاية

بحبكم اوي في الله
وعشان الجنة كله يهون
أم منة الله
نائبة المديرة
نائبة المديرة
أم منة الله

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالإثنين 16 نوفمبر - 1:32

جزاكِ الله خيرا ياأم عمرو

متابعينك كملى بارك الله فيكِ
أم عمرو
الإدارة
الإدارة
أم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالإثنين 16 نوفمبر - 2:00

وفيكى ام منه جزاكى الله خيرا على المتابعه
ماما الحلوه
مراقبه عامه
مراقبه عامه
ماما الحلوه

الموقع الموقع : البيت

مُساهمةموضوع: رد: زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين   زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين I_icon_minitimeالإثنين 16 نوفمبر - 6:34

جميله قوى الحمله بجد نصائح خطيره جزاكى الله خيرا على النقفل الرائع
ويارب كلنا ندخل الجنه
متابعه معاكى ان شاء الله وعشان الجنه كله يهون

زوجي الحبيب انا عاوزة ادخل الجنة حملة لنشر الحب والسعادة في بيوت المسلمين
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» حملة القضاء على السمنه مين يبدأ معايا ..؟؟
» اناشيد إسلامية - وصف الجنة من نونية ابن القيم
» اششششششش ادخل بكل هدووووووء
» افكار مجنونه بس تحفه ادخل وشوف
» عشر وسائل لتنمية الحب بين الزوجين ..